آیا ذرت کامل (با چوب) برای طوطی مفید است؟

عروس هلندی در حال خوردن ذرت

بهترین روش استفاده از ذرت برای طوطی ها چیه؟ اونها رو به صورت دانه دانه از ساقه جدا کنیم و در اختیار پرنده بذاریم یا اینکه به صورت کامل همراه با ساقه ی وسط در اختیار طوطی قرار بگیره؟ اگر ذرت رو کامل در اختیار طوطی بذاریم ایرادی نداره؟ چوب وسط ذرت برای طوطی ها ضرر نداره؟

این سوالات همون چیزی هست که توی این مقاله قراره بهش بپردازیم.
درود. به سایت فروشگاه دلیسید خوش اومدید.
به نظر شما طوطی ها مجاز به خوردن ذرت کامل هستن؟ منظور از ذرت کامل یعنی ذرتی که دانه های اون از ساقه جدا نشده باشه

 

ذرت کامل به نحوی که بهش هیچ گونه افزودنی جانبی دیگه ای(مثلا نمک) اضافه نشده باشه در حقیقت یک مکمل غذایی بسیار سالمه.
طوطی ها از خوردن ذرتی که به این شکل براشون سرو میشه بسیار لذت می برن. یکی از دلایل این لذت این هست که توی طبیعت هم طوطی ها دقیقا به این شکل به ذرت دسترسی دارن پس ذرت کامل میتونه اون حس کشف غذا در طبیعت رو توی اونها زنده کنه.

 

آیا مصرف ذرت برای سلامتی طوطی ضرر ندارد؟

ذرت حاوی مقدار مناسبی قند هست پس اگر به حد اعتدال استفاده بشه، بدون ایجاد تهدید چاقی یا دیابت در طوطی، میتونه به نحو احسن اونها رو سیر کنه.

همینطور ذرت کامل روی حفظ سلامتی طوطی هم تاثیر به سزایی داره چون حاوی مقدار زیادی فیبر، انواع ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدانه.

ذرت کامل رو به صورت خام در اختیار طوطی بذاریم یا پخته؟

ذرت اگر به صورت خام مصرف بشه میتونه این ویژگی رو داشته باشه که خاصیت غذاییش بدون تغییر باقی بمونه و البته ذرت خام همون چیزیه که طوطی ها در طبیعت بهش دسترسی دارن. ولی از طرفی پختن ذرت میتونه بوی اون رو حدودا کاهش بده و عطر و طعم اون رو برای طوطی جذاب تر بکنه.

نکته بسیار مهم: ذرت تازه بسیار مستعد درگیری با آلودگی های قارچیه، پس قبل از مصرف ذرت رو به صورت دقیق بررسی کنید.

آیا طوطی ها تمایلی به خوردن ساقه و چوب وسط ذرت کامل هم دارن؟

حقیقت امر اینه که جویدن اشیا هم مثل غذا خوردن، از نیاز های اصلی طوطی هاست.

طبق مقاله ای که اخیرا در یکی از مجلات معتبر دامپزشکی در ترکیه به چاپ رسیده این نکته بیان شده که فرصت های تیز کردن و اصلاح نوک برای طوطی های که به صورت قفسی یا خانگی یا در اسارت نگهداری میشن بسیار محدود تر از طوطی های آزاده.

این عامل میتونه باعث دفرمگی یا رشد بی رویه نوک طوطی ما بشه، و همینطور میتونه از لحاظ روانی از نشاط و سرزندگی طوطی ما کم بکنه.

و این نکته میتونه ما رو به فکر فرو ببره که آیا فرصت های مناسبی جهت جویدن و اصلاح نوک برای طوطی ما وجود داره؟ چوب وسط ذرت میتونه از این جهت بسیار مفید واقع بشه. یک جویدنی سالم و طبیعی با میزان سختی مناسب که طوطی ما رو ساعت ها سرگرم می کنه.

 

البته یک مساله اینجا لازم به ذکره، این که روحیات و شخصیت طوطی های مختلف از تمام جهات با هم متفاوته. یعنی حتی از باب تمایل به جویدن اشیا هم طوطی ها علایق متفاوتی دارن. ممکنه شما طوطی ای داشته باشید یا بهش بربخورید که تمایل ناچیزی در جویدن اشیا از خودش نشون بده. در این صورت متعجب نشید.

بسیار خب حالا بیایم یک مقدار دقیق تر و علمی تر به ذرت نگاه کنیم ببینیم از لحاظ ارزش غذایی داخل ذرت چه خبره. در ادامه جدول ارزش غذایی ذرت کامل رو قرار دادم.

 

ارزش غذایی ذرت

کالری155
چربی کل3.4 گرم
چربی اشباع شده1.6 گرم از 3.4 گرم
کلسترول5.8 میلی گرم
سدیم29.2 میلی گرم
پتاسیم359.2 میلی گرم
کربوهیدرات ها32 گرم
پروتئین4.5 گرم

 

 

و همینطور که در قبل اشاره کردیم، ذرت کامل حاوی مقادیر فراوانی از مواد معدنی و ویتامین ها می باشد که خواص اونها رو به صورت مختصر در ادامه براتون آوردم:

 

مسکمک به فراهم کردن اسکلت قوی،جریان خون و بهبود عملکرد قلب
فیبربهبود گوارش سالم و منظم و آزادسازی آرام کالری که در نتیجه طوطی شما برای مدت بیشتری احساس سیری می کند
آهنبه حفظ تعادل هورمون‌ها در بدن طوطی کمک می‌کند، که به ویژه در ماده‌های در سنین تولید مثل بسیار مهم است.
منگنزتسریع متابولیسم، تضمین اینکه طوطی شما کربوهیدرات ها و پروتئین را پردازش می کند، ریسک افزایش وزن ناشی از چربی ذرت را مدیریت می کند.
پتاسیممایعات در بدن طوطی را بالانس می کند و باعث افزایش سلامت قلب می شود.
ویتامین ب5سلول های خونی جدید ایجاد می کند و تضمین می کند که غذا برای طوطی شما به انرژی تبدیل می شود، که برای پرواز و ورزش در خارج از قفس ضروری است.
ویتامین ب6سیستم ایمنی طوطی شما را در درجه اول با ایجاد هموگلوبین در خون و متابولیسم پروتئین و گلوکز در حد ظرفیت نگه می دارد.
ویتامین ب 9باعث رشد سلولی می شود و خطر ناراحتی های قلبی را در طوطی شما به حداقل می رساند.
زینکعملکرد مناسب اعصاب را و متابولیسم و هضم را بهبود می بخشد.
آنتی اکسیدانذرت حاوی آنتی اکسیدان هایی است که طوطی ها را سالم نگه می دارد و تاثیر رادیکال های آزاد را کاهش می دهد.

 

آیا ممکنه ذرت کامل برای طوطی ها مضر باشه؟

از این واقعیت که ذرت کامل حاوی مقادیر زیاد چربی و کربوهیدرات است نمیشه چشم پوشی کرد. پس مصرف بیش از حد ذرت می تونه باعث افزایش وزن بشه که مشکلات مفصلی و دیابت رو در پی داره.
نگرانی دیگه استعداد و احتمال وجود قارچ و کپک ها روی ذرت است. بسیاری از غلات و حبوبات قارچ ها را به خودشون جذب می کنن که این مشکل می تونه منجر به ظهور مایکوتوکسین ها بشه. براساس بررسی میکروبیولوژی کلینیکی، مایکوتوکسین ها می تونن برای طوطی ها بسیار کشنده و مرگ آور باشن. فومونوزین شایع ترین مایکوتوکسینی هست که روی ذرت کامل احتمال حضورش وجود داره.

ذرت کامل رو به صورت خام در اختیار طوطی بذاریم یا پخته؟ کدوم حالت برای طوطی بهتره؟

از لحاظ خاصیت غذایی، تفاوت های کمی در مشخصات غذایی ذرت پخته و خام وجود داره.
در طبیعت فقط ذرت خام در اختیار طوطی هاست و به ندرت پیش میاد که از مصرف ذرت خام دچار مشکل خاصی بشن (البته به شرط عدم وجود کپک و سایر آلودگی ها).

ولی با این حال با توجه به احتمال وجود آلودگی و به منظور کنترل و کاهش سطح آلودگی های احتمالی و همینطور استقبال نسبی بیشتر طوطی ها از ذرت پخته، پیشنهاد میشه که در شرایط نگهداری در اسارت، ذرت کامل رو به صورت بخار پز در اختیار طوطی خودتون قرار بدید.
غیر از روش بخارپز کردن، روش های دیگه ی پختن مثل آب پز، پختن در ماکروویو و حتی کباب کردن هم بلامانع و قابل انجامه.
اما در مورد پختن، دوتا نکته رو حتما لحاظ بکنید:

  1. به هیچ عنوان از مواد افزودنی استفاده نکنید. افزودنی هایی مثل سس یا کره یا ادویه جات و نمک ضرر بسیاری رو برای طوطی در پی خواهد داشت. به عنوان مثال گوارش طوطی ها امکان تجزیه و هضم مقادیر بالای سدیم (نمک) را ندارند.
  2. پس از پختن، تا سرد شدن کامل ذرت و رسیدن دمای آن به دمای نرمال محیط صبر کنید و بعد ذرت رو در اختیار طوطی خود قرار بدید.

 

میشه ذرت رو توی فریزر گذاشت و به صورت یخ زده در اختیار طوطی قرار داد؟

نگهداری از ذرت داخل فریزر یک راه حل عالی برای انبار کردن اونه. فریز کردن این تضمین رو به ما میده که محصولمون سالم و تازه میمونه و مواد مغذی خودشو از دست نمیده. پس برای انبار کردن، فریزر یک راه کار عالیه. اما در زمان مصرف، قرار دادن ذرت در حالی که یخ زده ست برای طوطی مطلقا ممنوعه.

حتما باید از چند ساعت قبل ذرت از فریزر خارج بشه و تا باز شدن کامل یخ اون و هم دما شدن با محیط منتظر بمونیم و بعد ذرت رو در اختیارشون بذاریم. استفاده از غذای یخ زده یا سردتر از حد معمول باعث بروز مشکلات گوارشی شدید مثل عفونت چینه دان در پرنده ی ما خواهد شد.

اگر به ذرت تازه دسترسی نداشتیم میشه از کنسرو ذرت استفاده کرد؟

با رعایت یک شرط بله استفاده از کنسرو ذرت بلامانع است: محتویات کنسرو عاری از هرگونه ادویه و سایر مواد افزودنی باشه!

نحوه تغذیه طوطی با ذرت کامل چطوری باشه بهتره؟

اول این نکته رو بگم که حتما باید ذرت رو قبل از استفاده به روش درست بشورید. حتی اگر ذرت رو خودتون مستقیما از مزرعه جمع آوری کردید.
و اما در مورد نحوه مصرف، به طور کلی ذرت باید توی شرایطی در اختیار پرنده قرار بگیره که در عین حال که دسترسیش برای پرنده راحته، در عین حال کمترین تماس رو با دیواره قفس یا سینی کف قفس داشته باشه تا به راحتی بر اثر تماس با فضولات، آلوده نشه و پرنده رو دچار مشکل نکنه. قرار دادن داخل ظرف یا آویزون کردن از سقف قفس میتونه راهکارهای جالب و کارآمدی در این مورد باشه.

 

 

در نظر داشته باشید که بیشترین مدت زمانی که ذرت میتونه در اختیار پرنده باشه نهایتا نصف روز (مثلا صبح تا ظهر) هست. پس از گذشت چند ساعت از قرار گرفتن ذرت در دمای محیط، میزان آلودگی در آن به سرعت افزایش یافته و رو به فاسد شدن میره. پس مازاد ذرت هر مقدار که از طرف پرنده خورده نشده بود رو پس از چند ساعت از زمان قرار دادن در قفس، از قفس خارج کنید و دور بندازید.

 

 

مقدار مجاز مصرف ذرت برای طوطی در طول هفته چقدره؟

این سوال جواب قطعی نداره، یعنی به چندتا عامل بستگی داره. سن پرنده، نوع گونه پرنده، سایر برنامه غذایی پرنده، میزان تحرک و…
ولی به صورت کلی برای طوطی مثل عروس هلندی در شرایط نرمال در طول یک هفته استفاده از یک ذرت کامل کوچک میتونه مفید و بدون عوارض باشه.

 

سخن پایانی:

ذرت رو اگر در دسته ی میوه جات و سبزیجات تقسیم بندی کنیم، یکی از ایده آل ترین و بی حاشیه ترین خوراک های طبیعی هست که میتونه در اختیار طوطی شما قرار بگیره. قیمت مناسب، فراوانی در همه ی نقاط ایران، خواص بالا، علاقه طوطی ها به مصرف اون و…. عواملی هست که ذرت رو برای استفاده مطلوب میکنه.

سعی کنید به دلایلی که در بالا ذکر شد تا حد امکان ذرت رو به شکل کامل(با ساق و چوب وسط) در اختیار پرنده بذارید و از کپک زده نبودن و آلوده نبودن اون هم اطمینان حاصل کنید.

2 دیدگاه برای “آیا ذرت کامل (با چوب) برای طوطی مفید است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *